Onze school

Missie

 

Op het Nautilus nemen we kinderen mee op reis naar een gewaardeerde, zelfverzekerde en talentvolle ‘ik’. We geven ieder kind daarbij de ruimte en structuur om nieuwsgierig te blijven, zich te verwonderen en nieuwe dingen te blijven ontdekken over zichzelf, de ander en de wereld om hen heen. Wij zorgen ervoor dat leren boeit.


 

Visie

 
“Met nieuwsgierigheid en verwondering jezelf en de wereld ontdekken......
Leren op Het Nautilus boeit!
Samen ontdekken, leren, spelen én leven.
Het Nautilus is een kleine samenlevingsschool waar alle kinderen, jong en oud, met verschillende levensbeschouwelijke achtergronden, samen ontdekken, leren, spelen én leven. Binnen deze kleine leefgemeenschap vormen vertrouwen en verbondenheid de basis voor de sfeer. Op onze school hebben we het leerstofjaarklassensysteem losgelaten, zodat kinderen zich op hun eigen tempo in een doorgaande lijn kunnen ontwikkelen. Het Nautilus is een school die nèt even anders is...

 

Met nieuwsgierigheid en verwondering  jezelf en de wereld ontdekken
Van nature zijn kinderen nieuwsgierig. Al spelend ontdekken ze de wereld om zich heen. Een wereld die beetje bij beetje groter wordt. Op het Nautilus vinden we het belangrijk deze natuurlijke nieuwsgierigheid te prikkelen zodat kinderen zich blijven verwonderen en met plezier op onderzoek dúrven en wíllen gaan. We bieden niet alleen een uitdagende leer- en leefomgeving aan, maar halen de wereld in de school en trekken eropuit. We stellen vragen, laten kinderen nadenken, geven ruimte om te ontdekken, leren ze dromen, plannen maken, verdwalen, vallen en opstaan. Met een open en kritische blik ontdekken kinderen nieuwe dingen over zichzelf, de ander en de wereld om hen heen.

 

Talenten ontdekken en inzetten

Kinderen willen zinvol bezig zijn. Op een manier die goed bij hen past en waarbij zij hun talenten ontdekken, (door)ontwikkelen en in kunnen zetten. Maar vooral met plezier!

Samen met ieder kind gaan we op zoek naar zijn/haar talenten en kijken hoe we deze kunnen inzetten bij het behalen van persoonlijke leerdoelen. Leerdoelen die passen binnen de bestaande leerlijnen van het basisonderwijs en leerdoelen die aansluiten bij de persoonlijke interesses of bij het thema van die periode. We onderzoeken samen welke manier van leren het beste bij het kind past en geven daarbij de ruimte om zelf te ontdekken en bieden flexibele ondersteuning om de basisvaardigheden te leren. Ieder kind is medeverantwoordelijk voor zijn leerproces en ontwikkelt zo een kritische houding ten opzichte van zichzelf, maar ook ten opzichte van de wereld. Het leerproces wordt bijgehouden aan de hand van een portfolio. 

 

Ruimte 
Op het Nautilus ervaren kinderen de ruimte om zich te kunnen bewegen. Kinderen hebben geen eigen tafel of vast lokaal. De verschillende ruimtes staan in verbinding met elkaar en zijn zó ingericht dat kinderen een plek kunnen creëren waar ze prettig kunnen werken of spelen en waar ze elkaar kunnen ontmoeten of juist de rust kunnen zoeken.

 

Lerende school 
Vol passie werkt ons professionele team voortdurend aan de ontwikkeling van het kind, zichzelf en de school. We zijn nieuwsgierig, kijken met een open blik, ontdekken, stellen kritische vragen en gaan in gesprek, we tonen lef, denken diep na, ontdekken en verwonderen, we spelen en we hebben vooral plezier! En dát is precies wat we ieder kind op het Nautilus mee hopen te geven!