Hoe we werken
Dagindeling
Door meerdere leerjaren in een stamgroep te hebben leren ze van elkaar, helpen elkaar en zorgen voor elkaar. We starten de dag in de stamgroep en samen nemen we de dag door. Daarna gaan de kinderen aan de slag met hun leerdoelen. Op de taak zien ze wat ze moeten doen. Ze gaan zelfstandig of met elkaar op onderzoek uit, of naar de leraar die instructie geeft. In de ochtend staat rekenen en spelling door de hele school op hetzelfde moment gepland. Dit zodat kinderen die instructie nodig hebben binnen een ander niveau, kunnen aansluiten. De stamgroep eet weer samen wij gaan met de hele school naar buiten. De dag eindigt ook weer in de stamgroep. Dan evalueren we de dag en kijken we alvast naar morgen.
Kiezen wat je wilt leren
Kinderen leren aan de hand van aansprekende thema’s. Binnen een thema dat loopt van vakantie naar vakantie, komt alles aan bod: o.a. wereldoriëntatie, techniek, muziek, sport, natuur en creatief. Met elkaar bespreken we wat we er al over weten en welke leervragen er zijn. Kinderen stemmen met de leraar hun persoonlijke leerdoelen af: Wat ga ik over het thema leren? Wat moet ik nog leren om deze opdracht te doen? Hoe ga ik dat onderzoeken en verwerken? Wij stellen vragen, luisteren en kijken wat een kind kan. Het gaat erom dat ze erover nadenken. We helpen kinderen als ze kiezen nog lastig vinden. Samen of alleen gaan ze op onderzoek uit. Wij zorgen voor een omgeving waarin ze worden uitgedaagd te spelen, te ontdekken en met elkaar in gesprek te gaan. Bevindingen worden op diverse manieren verwerkt, bijvoorbeeld in een presentatie, werkstuk, tekening of verhaal.
Talenten ontdekken en inzetten
We staan naast kinderen